Over Dik Trom en out of the box denken
Gert Kottier (58) startte zijn carrière in 1974 bij de Jong & Laan als assistent accountant en groeide door als specialist in administratieve verwerking. “Ik wilde niet tot mijn 65e accountantswerk doen, jaarrekeningen verdwijnen tenslotte direct in de archieven. Ik zag meer in het automatiseren van administraties.”
Vervolgens was Gert hoofd financiële administratie bij Verpleeghuis Eugeria en groeide door tot concern controller bij Carint Reggeland. “Daar was ik niet meer geheel tevreden en ik stelde mijzelf de vraag: wat wil ik nog tot mijn 70e? Ik was toen 54 en besloot mij in te gaan zetten voor eigen klanten.”
Daarmee kwam ook het accountantswerk terug op zijn bureau. “Maar met dit verschil dat ik zelf de tarieven bepaal en de tijd kan nemen om een relatie met mijn klanten op te bouwen. Ik zie het als samenwerking, waarbij ik mijn expertise inbreng.” Bedrijven verwerken vaak achteraf de boekhouding van een heel jaar. Niet handig, vindt Gert: “Juist nú moet je tijdig je resultaatontwikkeling kennen. Daar kun je op inspelen. Noem het maar de Dik Trom aanpak. Dik Trom klom achterstevoren op een ezel en bleef als enige zo zitten. Terugkijken en out of the box denken, daar zit ‘t ‘m in. In mijn Eugeria-tijd heeft dat ooit 800.000 gulden per jaar opgeleverd.”
Soms kan een boekhouding efficiënter ingericht worden. Laat Gert korte tijd meekijken en zijn invloed kan je veel tijd op administratief gebied besparen. Gert neemt niet automatisch de hele financiële administratie van een klant over. “Waar nodig vul ik aan. En ik stel kritische vragen. Ik probeer mijn klanten bewust te maken van hun uitgavenpatroon om bestaande patronen doorbreken. Kan het minder? Levert een advertentie ook echt wat op? Een zzp-er huurde eens een collega in om een klus snel af te ronden. Ik vond dat hij beter eerst kon overleggen of hij het werk later op mocht leveren.”
Kortom, Gert Kottier staat voor professionaliteit tegen een bescheiden tarief. En – ook niet onbelangrijk – hij laat zich niet snel uit het veld slaan. “Tijdens een bezoek aan een nieuwe klant zag ik dat de vloer van zijn kantoor bezaaid lag met ongeopende enveloppen. Op zo’n moment denk ik: Kom maar op!”
tekst: Alinda van Ginkel, Topic Creatieve Communicatie